Det är mycket att tänka på när det kommer till bostäder. Vi förstår att du har många frågor. Här nedan hoppas vi att du får svar på det du funderar på.
- Får jag installera en diskmaskin?
I en del lägenheter kan det vara förberett för att installera en diskmaskin. Kontakta Mövik för rådgivning innan du installerar en diskmaskin. Du ansvarar för att installationen utförs fackmannamässigt.
- Får jag sätta in tvättmaskin och torktumlare?
I en del lägenheter kan det vara förberett för att installera en tvättmaskin och torktumlare. Kontakta Mövik för rådgivning innan du installerar en tvättmaskin.
Du ansvarar för att installationen utförs fackmannamässigt
- Hur bokar jag tvättid?
Vi tillhandahåller en bokningslista med datum och tid i tvättstugan. Du skriver upp ditt namn på den tid som finns ledig och när du önskar att tvätta. Om du ser att tvättstugan är bokad men inte utnyttjas måste du fråga den som har bokat tvättiden först om det går bra att ta tvättiden.
Följ instruktionerna på tvätt- och torktumlare. Om det är något fel så gör en anmälan direkt på sidan serviceanmälan.
Försök inte laga maskinen själv.
- Vem städar tvättstugan?
Städning av tvättstugan är hyresgästernas ansvar.
Om det saknas städutrustning gör en serviceanmälan här.
Vilka regler som gäller just dig finner du i din tvättstuga.
- Finns det några regler vid användning av tvättstugan?
Ja, det finns särskilda bestämmelser för användning av tvättstugan. En lista på trivselregler mm hittar du i din tvättstuga. Ta gärna del av dokumentet ”Regler för gemensam tvättstuga” under sidan Blanketter och broschyrer.
- Vad gäller kring bredband?
Vad gäller kring bredband?
Kontakta Mövik för att få information om vad som gäller i just din fastighet.
- Vad gäller kring TV?
Vad gäller kring TV?
Kontakta Mövik för att få information om vad som gäller i just din fastighet.
- Min TV-bild är dålig, vad gör jag nu?
Om du upplever att TV-bilden är dålig kan det vara långa anslutningskablar från kabel-TV uttaget till TV-apparaten som dämpar signalen och orsakar dålig bild. Likadant är det med antennförgreningar.
Koppla bort långa anslutningskablar och förgreningar. Använd en så kort kabel som möjligt mellan TV och kabel-TV uttaget. Om bilden ändå är dålig gör du en serviceanmälan på movikfastigheter.se. Om det är andra fel än ovan gör en felanmälan hos respektive operatör.
Tänk på att en dålig tv-bild inte föranleder jourutryckning.
Att man känner sig trygg i sitt hem, är en grundläggande förutsättning för att kunna trivas och en god grannsämja främjar tryggheten i boendet.
- Hur bevarar jag lägenhetens skick på bästa sätt?
Följ skötselråden här på vår hemsida.
- Hur många nycklar hör till min lägenhet?
Till lägenheten hör tre nycklar som kvitteras ut vid inflyttning.
- När ska hyran betalas?
Hyran ska betalas i förskott varje månad. Till exempel hyran för juli månad ska betalas senast sista bankdagen i juni månad. Använd angivet fakturanummer för respektive månad.
- Hur betalar jag med autogiro?
Du ansöker om autogiro via din internetbank.
- Vad ingår i min månadshyra?
Dels beror det på om din bostad har varm- eller kallhyra. I hyran ingår oftast allt utom hushållsel. Beroende på vad som står i ditt hyreskontrakt ingår värme, vatten, sophämtning och städning av trapphus.
Är du osäker, kolla i ditt hyreskontrakt eller hör av dig till oss.
- Vad händer om jag inte betalar?
Tänk på att du alltid ska betala hyra i förskott, senast sista bankdagen i varje månad. Om du inte betalar hyran i tid kommer det innebära merkostnader för dig.
När förfallodatum passerat skickas en påminnelse. Om du därefter inte betalat inom sju dagar skickas din faktura vidare till Intrum.
- Jag har inte fått någon hyresavi, måste jag betala kravavgift?
Ja, du är alltid skyldig att betala hyran i tid. Enligt lag är hyresvärden inte skyldig att skicka ut hyresavier. Därav är det inte en godtagbar ursäkt för sen inbetalning.
Hyresvärden är endast skyldig att skicka ut aviuppgifter om hyresbeloppet har ändrats.
- Vilka möjligheter till sopsortering finns det?
Din bostad är utrustad med behållare för hushållsavfall där du slänger dagligt brännbart avfall. Är din bostad även utrustad med matavfallsinsamling slänger du matavfallet i avsedd påse.
- Vad gör jag med mina grovsopor?
Grovsopor som exempelvis möbler, dammsugare, lampor, färg, kemikalier och batterier lämnas på närmaste återvinningscentral.
Om du lämnar grovsopor och miljöfarligt avfall vid bostadens sopsortering kan du bli ersättningsskyldig för att Mövik tvingas köra bort sakerna.
- Hur anmäler jag att jag ska flytta?
Gör din flyttanmälan i god tid före flytten. Anmälan gör du enklast på adressandring.se. För att en anmälan ska gå igenom behöver du ange kommunens fyrsiffriga lägenhetsnummer som står på ditt hyresavtal, till exempel 1201.
- Måste jag teckna en hemförsäkring?
Du måste ha en hemförsäkring under hela boendetiden. Om du inte har en hemförsäkring och en skada eller olycka inträffar kan det bli mycket kostsamt för dig.
- Hur tecknar jag el-abonnemang?
Innan du flyttar in i lägenheten måste du teckna ett el-abonnemang för hushållsel och avsluta ditt gamla abonnemang på din förra adress.
Kontakta Lidköpings Energi som är nätleverantör, lidkopingenergi.se alternativt telefon 0510-77 02 61, eller Skara Energi, skaraenergi.se alternativt telefon 0511-321 00.
Detta gäller inte för dig som flyttar till en lägenhet där fastigheten står för elavtalet och kostnaden för hushållsel tas ut på din hyresavi.
- Vad sker på inflyttningsdagen?
När det börjar närma sig flytt till den nya lägenheten kallas in- och avflyttande hyresgäst till en besiktning. Om den 1:a infaller på en helgdag sker inflyttningen första arbetsdagen efter helgdag. Avflyttande hyresgäst lämnar över nycklar och fastighetsskötaren går igenom lägenheten och tittar så att det inte finns några skador och att lägenheten är välstädad.
Fastighetsskötaren sätter upp din namnskylt och informerar om huset och gemensamma utrymmen. Lägenheten är en bostad och därför tillåter vi inga lappar eller dekaler på våra lägenhetsdörrar
- Hur hyr jag en lokal hos er?
Vi har flera lokaler för uthyrning. Lediga lokaler läggs upp här.
Är du intresserad skickar du en intresseanmälan här. Förklara tydligt vem du är, dina kontaktuppgifter och vad lokalen ska brukas till.
- Jag vill hyra en parkeringsplats eller garage. Hur gör jag?
Skicka en intresseanmälan här. Förklara tydligt varför du vill hyra en plats och vad som kommer parkeras där.
- Vad får jag använda garaget till?
Hur du får använda ditt garage framgår av ditt hyresavtal. Om du är osäker är du välkommen att kontakta oss på Mövik Fastigheter.
- Får jag parkera min bil på gården?
För att kunna skapa en så trygg och säker boendemiljö som möjligt är det inte tillåtet att parkera bilar på gården. Av säkerhetsskäl behöver det vara fri genomfart för blåljusfordon om något skulle hända.
Vid in- och utflyttning är det okej att köra in bilen i bostadsområdet samt vid på- och avlastning av tyngre föremål.
- Får jag ställa en släpvagn eller husvagn på gården eller på min parkeringsplats?
Nej, gården och våra parkeringsplatser är avsedda för personbilar eller motorcyklar.
- Var får jag ställa min moped/motorcykel?
Mopeder och motorcyklar får ställas på skyltade p-platser utomhus eller i garagen.
- Hur söker jag bostad?
Spana in våra lediga objekt och gör din ansökan i formuläret på lägenheten du är intresserad av.
- Kan jag söka fler lägenheter samtidigt?
Självklart. Spana in våra lediga objekt och gör din ansökan i formuläret på de lägenheter du är intresserad av.
- Kan min sambos/makas/makes inkomst medräknas?
Ja, det kan den förutsatt att ni båda står på hyreskontraktet och är bosatta på adressen.
- Kan fler läggas till i hyreskontraktet i efterhand?
Nej, vi skriver inte till någon mer person på hyresavtalet. Din partner är skyddad av giftorätt- och sambolagen.
Om någon mer än du bor i lägenheten får de folkbokföra sig på adressen och kontakta oss för att få en namnskylt.
- Kan jag byta till en annan av era lägenheter?
Absolut! Läs igenom villkoren för omflyttning här och skicka sedan in en anmälan på lägenheten du är intresserad av.
- Kan jag byta lägenhet med en annan hyresvärd?
Vi har inte möjlighet att tillämpa lägenhetsbyte mellan hyresgäster och annan hyresvärd.
- Kan jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
Om du vill hyra ut din bostad i andrahand behöver du ha ett godtagbart skäl och vårt skriftliga godkännande. Uthyrningen ska vara under en begränsad tid. Som förstahandshyresgäst är du alltid ansvarig både ekonomiskt och juridiskt för lägenheten även då du har den uthyrd.
Viktigt att du informerar din andrahandshyresgäst att hon/han inte kan ta över en lägenhet som sägs upp av en förstahandshyresgäst.
- Hur många får bo i lägenheten?
För att förhindra osunda boendeförhållanden finns det generella rekommendationer för hur många som får bo i en lägenhet. Antalet personer som bor i lägenhet ska vara rimligt till dess storlek.
1 rum och kök max 2 personer
2 rum och kök max 3 personer
3 rum och kök max 4 personer
4 rum och kök max 6 personer
5 rum och kök max 8 personer
- Tillåter ni husdjur?
Ja, vi tillåter husdjur men för att uppnå en trivsam miljö för alla hyresgäster gäller det att:
- Tänk på att dina grannar kan vara allergiska. Låt inte ditt husdjur vistas mer än nödvändigt i de gemensamma utrymmena.
- Som hyresgäst med djur ansvarar du för att ditt djur inte stör grannar eller utgör fara.
- Djurhår och exempelvis kattsand får inte slängas i avlopp, det blir stopp och kan utgöra stora skador på rör och stammar.
- Alla djur ska hållas kopplade och under uppsyn, både inomhus och utomhus.
- Den gemensamma gården är ingen rastgård.
- När måste det vara tyst i mitt hus?
Vi vill skapa en trivsam miljö för alla men det kräver också hänsyn och välvilja grannar emellan. I ett flerfamiljshus kan ingen kräva absolut tystnad, vi hör våra grannar och dom hör oss. Du ska samtidigt inte behöva acceptera hög musik, skrik och bråk och störande spring i trappor. Trapphusen är inte lekplats eller uppehållsrum. Höga ljudnivåer som stör är inte tillåtet, varken på dagar eller nätter. Lagen ser idag strängt på störningar.
- Jag störs av mina grannar. Vad gör jag?
I första hand tar du kontakt med den som stör. Om det inte känns bra att kontakta din granne själv eller om det inte hjälper kontaktar du oss. Vi önskar då att du har fyllt i en störningsjournal samt bifogar eventuella bilder. Störningsjournalen finns att ladda ner här. Anteckna datum, klockslag och arten av störning. Vi kommer omedelbart meddela den störande hyresgästen att vi inte accepterar ett störande beteende i våra fastigheter. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelser, kan bli uppsagd från lägenheten.
- Får jag ha fest i lägenheten?
Absolut, men glöm inte att tala om detta för grannarna i förväg. Det är dock inte tillåtet att störa obegränsat. Du som hyresgäst ansvarar för dina besökande gäster.
- Får man grilla på balkongen eller uteplatsen?
Du får använda elgrill på din balkong förutsatt att du inte stör grannarna.
Vi ber er respektera att det är förbjudet att grilla med kol eller gasolgrill på balkongen på grund av säkerhetsskäl.
- Jag saknar brandvarnare i min lägenhet
Vi tillhandahåller brandvarnare till alla våra hyresgäster. Saknar du brandvarnare är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på 0510 – 42 58 32.
Du som hyresgäst är du ansvarig för underhåll av dina brandvarnare.
- Jag behöver en ”ingen reklam tack”-skylt
Vi skickar dig gärna en etikett. Maila då info@movikfastigheter.se
- Får jag ställa saker på gemensamma ytor?
Nej, du får inte ställa några föremål på i trapphus, entréer, källargångar och övriga utrymmen på grund av säkerhetsskäl.
Det gäller även barnvagnar, dörrmattor och blomkrukor.
- Hur är det med rökning?
De är förbjudet att röka både inomhus och på de gemensamma ytorna utomhus.
Om du som hyresgäst rökt inne i din bostad behövs extra tvätt. Detta blir du som hyresgäst ersättningsskyldig för. Kostnaden beror på bostadens storlek, antal rum som renoveras och hur mycket nikotin som måste tas bort.
- Vem tar hand om gården?
För att alla ska ha glädje av gården, hjälp oss att hålla ordning och skräpa inte ner.
Våra fastighetsskötare ser sedan till att gården håller sig trevlig för alla, under alla årstider.
- Vad innebär avhysning?
I särskilda fall tvingas vi säga upp hyresgäster. Exempelvis om hyran inte betalas i tid, om hyresavtalet missbrukas eller om hyresgästen upprepade gånger bryter mot Möviks ordningsregler. Vi följer hyreslagen i dessa händelser.
- Hur fungerar det med städning av trapphus?
Vi strävar efter att städa våra trappuppgångar och entréer varannan vecka, om det ingår i ditt hyreskontrakt.
- Hur fungerar det med snöröjning?
Under vintern är snöröjning och sandning en hög prioritet hos oss. Vi sätter alltid igång så tidigt som möjligt med snöröjning och sandning för att underlätta för dig som hyresgäst. Vår ambition är alltid att du som hyresgäst ska känna trygghet och få så bra så bra service som möjligt hos oss.
- Vart får jag ställa min cykel?
Vid alla lägenheter finns det cykelställ som är placerade på gården. Cyklar får inte förvaras i trapphus eller utanför porten på grund av säkerhetsskäl.
Vi strävar efter att en gång per år rensa bort trasiga och övergivna cyklar från gården. Information om detta skickas ut i god tid.
Här hittar du mer hjälpsam information
Gemensamma UTRYMMEN
Läs mer
Läs mer om våra SKÖTSELRÅD
Läs mer
Ta del av våra NYHETER
Läs mer