Det är mycket att tänka på när det kommer till bostäder. Vi förstår att du har många frågor. Här nedan hoppas vi att du får svar på det du funderar på.
Trygghet i hemmet är grunden för trivsel. God grannsämja stärker den.
Det är mycket att tänka på när det kommer till bostäder. Vi förstår att du har många frågor. Här nedan hoppas vi att du får svar på det du funderar på.
I vissa lägenheter kan det vara förberett för att installera en diskmaskin. Kontakta Mövik innan du installerar en diskmaskin. Du ansvarar för att installationen utförs fackmannamässigt.
I vissa lägenheter kan det vara förberett för att installera en tvättmaskin och torktumlare. Kontakta Mövik innan du installerar en tvättmaskin. Du ansvarar för att installationen utförs fackmannamässigt
Boka din tvättid på listan i tvättstugan. Om bokad tid inte används, fråga först den som bokat innan du tar tiden. Följ maskinernas instruktioner och anmäl fel via serviceanmälan – försök inte laga själv.
Städning av tvättstugan är hyresgästernas ansvar.
Om det saknas städutrustning gör en serviceanmälan här.
Vilka regler som gäller just dig finner du i din tvättstuga.
Ja, det finns särskilda bestämmelser för användning av tvättstugan. En lista på trivselregler mm hittar du i din tvättstuga. Ta gärna del av dokumentet ”Regler för gemensam tvättstuga” under sidan Blanketter och broschyrer.
Kontakta Mövik för att få information om vad som gäller i just din fastighet.
Kontakta Mövik för att få information om vad som gäller i just din fastighet.
Dålig TV-bild kan bero på långa kablar eller förgreningar. Använd en kort kabel direkt till uttaget. Om problemet kvarstår, gör en serviceanmälan på movikfastigheter.se. För andra fel, kontakta din operatör. Jour-utryckning gäller inte för TV-bild.
Trygghet i hemmet är grunden för trivsel. God grannsämja stärker den.
Följ skötselråden här på vår hemsida.
Till lägenheten hör tre nycklar som kvitteras ut vid inflyttning.
Hyran ska betalas i förskott varje månad. Till exempel hyran för juli månad ska betalas senast sista bankdagen i juni månad. Använd angivet fakturanummer för respektive månad.
Du ansöker om autogiro via din internetbank.
Hyran inkluderar oftast allt utom hushållsel. Värme, vatten och sophämtning ingår beroende på hyreskontraktet. Kolla ditt kontrakt eller kontakta oss vid frågor.
Tänk på att du alltid ska betala hyra i förskott, senast sista bankdagen i varje månad. Om du inte betalar hyran i tid kommer det innebära merkostnader för dig.
När förfallodatum passerat skickas en påminnelse. Om du därefter inte betalat inom sju dagar skickas din faktura vidare till Intrum.
Ja, du är alltid skyldig att betala hyran i tid. Enligt lag är hyresvärden inte skyldig att skicka ut hyresavier. Därav är det inte en godtagbar ursäkt för sen inbetalning.
Hyresvärden är endast skyldig att skicka ut aviuppgifter om hyresbeloppet har ändrats.
Din bostad är utrustad med behållare för hushållsavfall där du slänger dagligt brännbart avfall. Är din bostad även utrustad med matavfallsinsamling slänger du matavfallet i avsedd påse.
Grovsopor och miljöfarligt avfall som möbler, färg och batterier lämnas på återvinningscentral. Lämnas de vid bostadens sopstation kan du bli ersättningsskyldig av Mövik.
Gör din flyttanmälan i god tid före flytten. Anmälan gör du enklast på adressandring.se. För att en anmälan ska gå igenom behöver du ange kommunens fyrsiffriga lägenhetsnummer som står på ditt hyresavtal, till exempel 1201.
Du måste ha en hemförsäkring under hela boendetiden. Om du inte har en hemförsäkring och en skada eller olycka inträffar kan det bli mycket kostsamt för dig.
Teckna el-abonnemang hos Lidköpings Energi eller Skara Energi innan inflyttning och avsluta ditt gamla abonnemang. Gäller ej om elen redan ingår i hyran.
Inflytt och avflytt samordnas vid besiktning. Om den 1:a är en helgdag sker inflyttning nästa arbetsdag. Avflyttande hyresgäst lämnar över nycklar och fastighetsskötaren går igenom lägenheten så att det inte finns några skador och att lägenheten är välstädad.
Därefter sätts namnskylt upp och vi informerar om huset och gemensamma utrymmen. Lägenheten är en bostad och därför tillåter vi inga lappar eller dekaler på våra lägenhetsdörrar.
Lediga lokaler läggs upp på vår hemsida där du även kan anmäla intresse. Förklara tydligt vem du är, dina kontaktuppgifter och vad lokalen ska brukas till.
Lediga parkeringsplatser och garageplatser läggs upp på vår hemsida där du även kan anmäla intresse. Förklara tydligt varför du vill hyra en plats och vad som kommer parkeras där.
Hur du får använda ditt garage framgår av ditt hyresavtal. Om du är osäker är du välkommen att kontakta oss.
För trygghet och säkerhet är parkering på gården ej tillåten, då fri väg behövs för blåljusfordon. Kör in bilen endast vid in- eller utflytt eller tyngre lastning.
Nej, gården och våra parkeringsplatser är avsedda för personbilar eller motorcyklar.
Mopeder och motorcyklar får ställas på skyltade p-platser utomhus eller i garagen.
Spana in våra lediga objekt och gör din ansökan i formuläret för lägenheten du är intresserad av.
Självklart. Spana in våra lediga objekt och gör din ansökan i formuläret för de lägenheter du är intresserad av.
Ja, det kan den förutsatt att ni båda står på hyreskontraktet och är bosatta på adressen.
Nej, vi skriver inte till någon mer person på hyresavtalet. Din partner är skyddad av giftorätt- och sambolagen.
Om någon mer än du bor i lägenheten får de folkbokföra sig på adressen och kontakta oss för att få en namnskylt.
Absolut! Läs igenom villkoren för omflyttning här och skicka sedan in en anmälan på lägenheten du är intresserad av.
Vi har inte möjlighet att tillämpa lägenhetsbyte mellan hyresgäster och annan hyresvärd.
Viktigt att du informerar din andrahandshyresgäst att hon/han inte kan ta över en lägenhet som sägs upp av en förstahandshyresgäst.
Det finns generella rekommendationer för hur många som får bo i en lägenhet. Antalet personer ska vara rimligt till lägenhetens storlek:
1 rum och kök: max 2 personer
2 rum och kök: max 3 personer
3 rum och kök: max 4 personer
4 rum och kök: max 6 personer
5 rum och kök: max 8 personer
Ja, husdjur är tillåtna, men följ dessa regler:
För en trivsam miljö krävs hänsyn grannar emellan. I flerfamiljshus hör vi varandra, men hög musik, skrik, bråk eller störande spring i trappor är inte acceptabelt. Trapphusen är inte en lekplats, och lagen ser strängt på höga ljudnivåer, både dag och natt.
Kontakta först den som stör. Om det inte känns bra eller inte hjälper, kontakta oss med en ifylld störningsjournal och eventuella bilder. Ladda ner journalen här och notera datum, tid och typ av störning. Vi meddelar den störande hyresgästen direkt, och upprepade störningar kan leda till uppsägning.
Absolut, men glöm inte att tala om detta för grannarna i förväg. Det är inte tillåtet att störa obegränsat. Du som hyresgäst ansvarar för dina besökande gäster.
Du får använda elgrill på din balkong förutsatt att du inte stör grannarna.
Det är förbjudet att grilla med kol eller gasolgrill på balkongen på grund av säkerhetsskäl.
Vi tillhandahåller brandvarnare till alla våra hyresgäster. Saknar du brandvarnare är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på 0510 – 42 58 32.
Du som hyresgäst är du ansvarig för underhåll av dina brandvarnare.
Vi skickar dig gärna en etikett. Maila då info@movikfastigheter.se
Nej, du får inte ställa några föremål på i trapphus, entréer, källargångar och övriga utrymmen på grund av säkerhetsskäl.
Det gäller även barnvagnar, dörrmattor och blomkrukor.
De är förbjudet att röka både inomhus och på de gemensamma ytorna utomhus.
Om du som hyresgäst rökt inne i din bostad behövs extra tvätt. Detta blir du som hyresgäst ersättningsskyldig för. Kostnaden beror på bostadens storlek, antal rum som renoveras och hur mycket nikotin som måste tas bort.
För att alla ska ha glädje av gården, hjälp oss att hålla ordning och skräpa inte ner.
Våra fastighetsskötare ser sedan till att gården håller sig trevlig för alla, under alla årstider.
I särskilda fall tvingas vi säga upp hyresgäster. Exempelvis om hyran inte betalas i tid, om hyresavtalet missbrukas eller om hyresgästen upprepade gånger bryter mot Möviks ordningsregler. Vi följer hyreslagen i dessa händelser.
Vi strävar efter att städa våra trappuppgångar och entréer varannan vecka, om det ingår i ditt hyreskontrakt.
Under vintern är snöröjning och sandning en hög prioritet hos oss. Vi sätter alltid igång så tidigt som möjligt med snöröjning och sandning för att underlätta för dig som hyresgäst.
Cykelställ finns på gården vid alla lägenheter. Av säkerhetsskäl får cyklar inte förvaras i trapphus eller utanför porten. Trasiga och övergivna cyklar rensas årligen, med information i förväg.
Kaka | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |